konverterat till telemarkismen


cirkus förra lördagen. det är sjukt vad man kan roa sej med några paraplyer.. i onsdags, 4 timmar, var inte illa heller, typ helt uuuunderbart :) fast vi avslutade med 50 armhävningar, typ 250 m hopp med 5 kg i armarna och 140 situps. efter två timmar golvakrobatik och två timmar luftakrobatik. det skojar inte.

bon, förra söndagen fick jag en Uppenbarelse; vi testade telemark med skidgänget. och det är typ det bästa som har hänt mej! kolla bara listan med alla fördelar:

1. ingen skrattar åt en nybörjare på telemark. att bara lyckas hålla sej upprätt är redan det imponerande.
2. skorna deformerar inte dina stackars fötter (nåja, i normala fall. mina var lite små..).
3. hejdå frysa om tårna; till följd av det konstanta stadie av ansträngning man underkastar sej för att försöka förhindra en ytterst tveksam transportmetod, t.ex. på mage nerför pisten, håller man garanterat temperaturen.
4. telemark är en Riktig Sport, ingen j*vla lyx-smörja (tag inte illa upp, ni vanliga skidåkare). det ger ända nån sorts känsla av tillfredställelse...
5. till följd av det aldrig sinande behovet av total koncentration på vad man gör för att inte korsa de förbannade skidorna, eller köra av pisten, eller stå på fel skida, eller gå ned i spagat, eller..etc. uppnår man nån sorts stadie av högre närvaro och därför högre njutning (typ nirvana eller nåt).
6. alla som vänder sej om i backen för att, fyllda av beundran, följa dej med blicken där du lättjefulld svänger (läs: vinglar) nedför pisten gör det lätt värt.
7. dessutom, sprid inte detta vidare, men om man kan åka skidor är det.. svårt - men inte alls omöjligt. i början går det helvetiskt långsamt, men det blir njutbart förvånansvärt fort. kvällen efter kunde jag inte sluta föreställa mej att jag swochade ned för bergssidan på ett på telemark.


jag... ingen dålig station heller ! fast vi höll oss mest i de blå backarna...



annars: har läst ut den fjärde och sista Pico Bogue (den där gudomliga serieboken). hur ska jag nu klara mej? läget är kritiskt ;).

idag ska jag baka kanelbullar (försöka, iaf) !!
kram !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0