11 december: första alpskiddagen!


cirkusträning förra lördagen :D Sevan och Thibault.

förresten, förra söndagen förändrade Théo (min värdlillebror på 11 år) min vy på långfärdsskidor för alltid. jag trodde ju ända på nåt sätt att det vi gör hemma typ fyra gånger om året var långfärdsskidåkning, men jag hade nog missuppfattat det. jag upprepar, Théo är 11 år. visseligen tränar han långfärdsskidor i en klubb, men han drog för helvete ifrån mej innan jag hunnit sätta på mej skidorna. tja, det var soft ändå och han lärde mej lite teknikgrejer (han har redan utvecklat den typiskt manliga förkärleken att förklara för folk som är sämre än en själv...). han släpade runt mej 10 km medans min värdmamma Isabelle softade i värmestugan. efter vaer jag skitnöjd.

fast jag tvingades dedikera min söndagseftermiddag till något jag är glad att vi inte har i Sverige; un dissertation. dvs en minst fem sidor lång analys om nåt luddigt ämne, i vilken allt måste exemplifieras med höglitterära alster som noggrant ska förklaras. hela grejen ska dessutom följa ett löjligt rigoröst regelsystem. min hjärna blockade och jag lyckades inte få klart skiten förrän igår fast den skulle lämnas in i måndags. tur att jag är undantagen från delar av den franska skolans regelsystem för annars hade det blivit giljotinen på det. men jag var stolt (fast den var en språklig katastrof...).

vad vi gör på håltimmarna (Paul och Estelle).
 
vad vi gör på håltimmarna 2 (Estelles ben och Marine). jag har haft löjligt tur med vänner här. det som stör mej är att jag inte kan leva upp till mina egna förväntningar om hur jag vill vara pga språkliga begränsningar (j'en ai marre).

köpte pjäxor i tisdags. ni vet, pjäxor är ju alltid sjukt obekvämt och dyrt och egentligen vill man ju bara slippa. omöjligt att hitta ett par som sitter som betong så man kan åka med dom, men inte tar kol på en - tills jag stoppade fötterna i dessa. Nordica frälste mej on spot; det var det första paret jag provade men jag kände hur mitt hjärta sa "jaaa!" :P. efter provade jag typ sex par till för at vara säker, men de var som en skänk från ovan. aldrig har jag köpt något så dyrt innan utan att tveka. (skidor är en annan fråga.)

när jag ända snackar om skidor - idag åkte jag för första gången i mitt liv utförsskidor i Alperna. med Théo, Delphine och Hervé (Romane hade ridning), samt ett par av familjens vänner. Avoriaz (som tydligen stavades med z på slutet. alltså, det hörs ju inte, kan dom inte bara skippa det där z:t?!), trodde först inte att det skulle gå för all snö smälte förra veckan men det var nästan perfekt snö och jag tog en tripp till himlen. hittade till och med lite (lätt sorbeigt) puder! lite ur form men det var sjukt najs, och jag provade ett par inte så dumma skidor också. fast det stör mej att det är blommor på alla tjejskidor. jag vill åka skidor i morgon med, går inte men det verkar bli nästa helgen om det finns snö :D:D:D:D.

Hervé på lunchpaus



Delphine

när vi kom tillbaks efter skidorna försökte jag göra pepparkaksdeg. ska köra in den i ugnen imorrn men jag tror den blev lite konstigt för deras sirap är.. nåt helt annat. men det gör inget.

godnatt och kram på er :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0