god jul, goda pepparkakor (snön är det nog bäst att inte smaka på)

tjo !

sedan sist har jag... spenderat. ätit. och, inte så mycket mer :), jo, dansat - Romane fyllde år och när det är musik på blir allt bara mkt lättare om man håller sig på dansgolvet.

det var i måndags, började med heldag på fjället. fast det var inte så mkt snö kvar, alldeles sorbet den som fanns också. det var jag, Romane och 5 av hennes kompisar. jag frös trots fem plus, normale. men det är ju alltid skidor, tjohej :). efter drack vi varm choklad, drog hem till Romane och 'förfestade'. i Frankrike är det inte bara vuxna som har jättelånga middagar; först försnax (hungrig...), dans, snack, vänta på att alla kommer (hallå, jag är hungrig??). sätta på potatisen till la raclette, en smält ost/skinka/potatis-historia (va, ska vi vänta på den också? klockan är ju 21 redan!). krångel med potatisen (nä nu får det väl för faan räcka, jag svälter ju här!!) :P. till slut åt vi vid 22... Romanes vänner är schyssta. jag har upptäckt den nya "Alors on danse" fast den är med tysk brytning... :
http://www.youtube.com/watch?v=exybDvFiVP0

jag hade köpt såna där ballonger som man gör djur med till Romane.
det spårade lite... hehe. sen sov de här allihop. jag och Maverick drev på om isbjörnar och igloos (vi har tydligen -40 året om i Sverige).
efter att alla dragit var jag tvungen att jogga för jag höll på att tuppa av.

köpt skidor i tisdags, hittade ett kap. en säsong, typ 400 euro avdraget på ett par skitbra skidor :) köpt skidkläder också.hittills har jag bara testat dom till snöbollskrig och pulkaåkning, men tisdag, onsdag och torsdag blir det hardcore, tillbaka i pisten :D.

julafton härnere var inte så dumt (det kom ju snö, på morgonen 24...). och jag hade ju bakat pepparkakor. foie gras var inte gott. men kalkon och deras potatisgratäng, mmm :). Sverige hade skickat ner en hel del paket trots att min egentliga julklapp var bidrag till skidutrustning, mamma hade stickat en jättefin mössa! här placerar alla sina skor under granen så man vet var man ska lägga respektives julklappar :P. fast de har plastgran. hmpf.
 Isabelle och Hervé, mina värdföräldrar. 
jag, Théo och Romane har snöbollskrig :)
 god fransk julmat...

klart, slut. snart ut i skidspåret... kram på er, jag saknar er lite i alla fall ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0